Vad är BKF?
Bakgrundskontroller har blivit en allt viktigare del av anställnings- och samarbetsprocesser. Men samtidigt som behovet ökar, saknas i många fall tydliga ramar för vad som är en professionellt och rättssäker kontroll. Därför finns Bakgrundskontrollföretagen (BKF).
BKF är en branschorganisation för företag som arbetar professionellt med bakgrundskontroller. Vårt syfte är att skapa tydligare riktlinjer, gemensamma standarder och en högre nivå av kvalitet och ansvar i en växande bransch där mycket fortfarande är oreglerat.
Varför behövs BKF?
I dag kan vem som helst i praktiken starta ett bakgrundskontrollbolag – det räcker med en telefon och en internetuppkoppling. Men att behandla stora mängder känsliga personuppgifter kräver både kunskap, ansvar och tekniska skyddsåtgärder. När det saknas reglering blir det upp till beställaren att avgöra vad som är tillräckligt.
Det är här BKF fyller en viktig funktion. Vi verkar för en bransch där professionell integritet, rättssäkerhet och etik är självklara grundstenar – inte tillval.
Vad innebär medlemskapet?
Vi var några aktörer i branschen som gick samman för att kvalitetssäkra och styra upp hygienfaktorer i vårt arbete. I dag har BKF:
- Etiska riktlinjer
- En gemensam god branschsed
- En praktisk tolkning av GDPR som alla medlemmar åtagit sig att följa
Vi har även inlett ett arbete för att ackreditera vår GDPR-praxis hos IMY, och för en aktiv dialog med myndigheten kring förutsättningar, kontrollorgan och långsiktig standardisering.
BKF – en kvalitetsmärkning att lita på
BKF fungerar i dag som en garantimärkning – både för arbetsgivare och för den kandidat som blir föremål för en kontroll. Det signalerar att kontrollen utförs av ett företag som följer etablerade riktlinjer och tar ansvar för både säkerhet och integritet.
Vi välkomnar fler att bli medlemmar. Och vi uppmanar beställare att tänka efter innan de anlitar aktörer utan förankring i branschens kvalitetsarbete.
Bakgrundskontroller ska inte vara för enkla att köpa. De ska vara rätt att göra – och rätt att få.